Veelgestelde vragen

Hier vind je het antwoord op de meest gestelde vragen

  • Wat zijn de openingsuren van het onthaal van Avansa regio Gent?

    Het onthaal is elke werkdag open van 9u tot 12.30u en van 14u tot 16u. Op woensdag- en vrijdagnamiddag is het onthaal gesloten. Je kan ons wel telefonisch of via mail bereiken: 09 224 22 65 of info@avansa-regiogent.be.

  • Hoe kan ik inschrijven voor een cursus of activiteit?

    De gemakkelijkste manier is online via onze website. Je kan dan online betalen zodat je meteen definitief bent ingeschreven voor de activiteit.

    Je kan inschrijven en afrekenen 'als gast' of met je persoonlijke login. Weet je niet hoe je een login moet aanmaken of wil je een stap-voor-stap overzicht van hoe je met een login en paswoord inschrijft? We leggen het hier graag stap voor stap voor je uit.

    Lukt het online inschrijven en betalen toch niet? Onze onthaalmedewerkers Deborah, Myriam en Hong Loan helpen je graag verder (09 224 22 65 of info@avansa-regiogent.be). Je kan ook langskomen op het onthaal (Visserij 106/1 in Gent) tijdens de openingsuren.

  • Hoe schrijf ik in voor een online activiteit?

    Inschrijven gebeurt op dezelfde manier. OPGELET: Sinds eind 2019 heeft iedereen die zich wil inschrijven een nieuwe account nodig, dus die zal je wellicht even moeten aanmaken om verder te kunnen.

    Na je inschrijving krijg je ten laatste één dag voor de start van de activiteit een mail met daarin een link. Op de dag en het uur van de online activiteit, klik je op de link en word je doorverbonden naar de online activiteit. Je krijgt in de mail ook enkele tips om correct in te loggen in het programma Zoom.

  • Hoe schrijf ik mij online in voor activiteiten?

    Hoe kan ik inloggen in mijn winkelmandje?

    Ga op de homepage naar winkelmandje (rechtsboven) en vul je e-mailadres en paswoord in.

    Hoe kan ik online inschrijven voor een activiteit?

    Ga naar de activiteit waarvoor je wil inschrijven en druk op de knop 'Inschrijven'. Vervolgens kan je inloggen en kom je in je winkelmandje terecht.

    Hoe kan ik mijn tarief aanpassen?

    Ga naar je openstaande inschrijving in je winkelmandje en klik op het potloodje 'bewerk'. Kies nu het juiste tarief door het juiste bolletje te selecteren en klik op 'update deelnemer'. (Opgelet: indien je rechtsonder klikt op 'sluiten', wordt je tariefkeuze geannuleerd)

    Hoe kan ik meerdere personen inschrijven voor een activiteit?

    Ga naar je openstaande inschrijving en klik op 'extra deelnemers toevoegen'. Geef de naam, voornaam, het e-mailadres en tarief in en klik op 'voeg deelnemer toe'. (Opgelet: indien je rechtsonder klikt op sluiten, wordt de persoon opnieuw verwijderd.)

    Hoe kan ik inschrijven voor meerdere activiteiten?

    Klik in je winkelmandje bovenaan rechts op 'terug naar website' en ga naar de volgende activiteit waarvoor je wil inschrijven. De activiteit wordt dan in je winkelmandje toegevoegd aan je openstaande inschrijvingen.

    Ik krijg een foutmelding, wat nu?

    Wanneer je de volgende foutmelding krijgt, neem je best contact op met het secretariaat via het contactformulier op de website of mail/telefoon: "De status van de deelnemer kan niet definitief zijn als de inschrijving andere deelnemers bevat die als status 'in voorbereiding' of wachtlijst' hebben."

    Ik kan niet online betalen, wat nu?

    Klik onderaan bij je inschrijving op de oranje knop 'winkelmandje tijdelijk bewaren' en neem de eerstvolgende werkdag contact op met Avansa regio Gent.

    Hoe kan ik een inschrijving verwijderen uit mijn winkelmandje?

    Ga naar je openstaande inschrijving en klik op het vuilbakje onder 'verwijder'. Klik nadien op de knop 'bevestig'.

    Hoe geef ik de bedrijfsgegevens door voor de factuur?

    Vink 'Mijn bedrijf betaalt' aan in het winkelmandje en vul de gegevens van je organisatie in. Er zal automatisch een factuur naar je verzonden worden.

    We vragen bij inschrijving onmiddellijk online te betalen. Indien dit niet mogelijk is, gelieve je winkelmandje tijdelijk te bewaren en contact met ons op te nemen (info@avansa-regiogent.be - 09 224 22 65).

  • Hoe maak én gebruik ik mijn online account?

    Hoe maak je een account aan?

    Klik op de homepage rechtsboven op winkelmandje. Klik vervolgens rechtsonder op 'Nog geen account' en vul de velden in.

    Hoe log ik in?

    Ga op de homepage naar winkelmandje (rechtsboven) en vul je e-mailadres en paswoord in.

    Wat doe ik als ik mijn wachtwoord van mijn account ben vergeten?

    Ga op de homepage naar winkelmandje (rechtsboven) en klik linksonder op 'paswoord vergeten?'. Je krijgt een mail met daarin een link om je paswoord opnieuw in te stellen.

    Ik ontvang geen mail om een nieuw paswoord aan te maken, wat nu?

    Wanneer je voor de eerste keer sinds november 2019 online wenst in te schrijven, heb je een nieuw online account nodig. Dat online account kan je aanmaken door in het winkelmandje rechtsonder 'Nog geen account' aan te klikken. Vervolgens kan je al je gegevens ingeven. Wanneer je nadien je paswoord vergeet, zal je normaalgezien een mail ontvangen om je paswoord opnieuw in te stellen.

  • Hoe werken online activiteiten?

    Hoe log ik mij in op een online Zoom-activiteit?

    • Wanneer je op de link in de bevestigingsmail hebt geklikt, verschijnt er een venstertje waarin je je naam en e-mailadres invult. De naam die je hier invult, verschijnt in Zoom onder jouw beeld.
    • Nadat je op de knop Register (Registreren) hebt geklikt, verschijnt de link om aan de meeting deel te nemen.
    • Je e-mailadres zal worden doorgegeven aan de begeleider van de activiteit, voor het geval er zich technische problemen voordoen.
    • Voor een optimale verbinding kan je best verbinden via een netwerkkabel, of via wifi dicht in de buurt van een modem.
    • Hier vind je de handleiding terug om vlot in te loggen op de online-sessie.

    Ik heb geen link ontvangen, wat nu?

    Kijk bij je SPAM of Ongewenste mails. Heb je je ingeschreven met je facebookaccount? Dan is de link verzonden naar het e-mailadres dat gekoppeld is aan je facebookaccount. Kan je niet meer inloggen op dat e-mailadres? Neem contact met ons op. Is geen van beide van toepassing? Laat ons iets weten en we helpen jou graag verder!

    Ik heb geen Facebook account en wens een activiteit via Facebook live te volgen, wat nu?

    Je hebt geen Facebookaccount nodig. De pagina waarop de activiteit plaatsvindt is openbaar. Je hoeft enkel op de link op de activiteitenpagina te klikken en je wordt doorverwezen naar de activiteit op Facebook.

  • Kan ik mijn inschrijving annuleren?
    • Verwittig ons altijd als je niet deelneemt aan een cursus waarvoor je was ingeschreven.
    • Als je minstens 10 werkdagen voor de start van de cursus verwittigt, of als je in geval van overmacht een bewijsstuk voorlegt, dan storten wij de cursusprijs terug, verminderd met 15 procent administratiekosten.
    • Als je voor de start van de cursus een doktersbriefje kan voorleggen, krijg je de volledige cursusprijs terugbetaald.
  • Wat gebeurt er als een cursus wordt geannuleerd?

    Bij onvoldoende inschrijvingen kunnen we de cursus annuleren. Je wordt hiervan steeds op voorhand verwittigd. We storten dan je inschrijvingsgeld terug.

  • Krijg ik een bevestiging na mijn inschrijving?

    Een inschrijving via de website wordt onmiddellijk gevolgd door een automatische mail. Daardoor weet je zeker dat je inschrijving in behandeling is. Zodra je betaling toegekomen en verwerkt is, krijg je automatisch een definitieve bevestigingsmail.

    Indien de activiteit gratis is ontvang je meteen de definitieve bevestigingsmail.

    Wanneer een cursus reeds volzet is, ontvang je een bevestiging van je plaats op de wachtlijst.

    Bij onvoldoende inschrijvingen kunnen we de cursus annuleren; we storten dan je inschrijvingsgeld terug.

    Verwittig ons ALTIJD als je niet deelneemt aan een cursus waarvoor je was ingeschreven.

  • Kan ik genieten van een reductie?

    De reductieprijs (-25%) geldt voor:

    • studenten met een studentenkaart en een voltijds leerplan
      Je vermeldt bij je inschrijving dat je student bent en bezorgt ons vóór de activiteit een kopie van jouw studentenkaart.
    • mensen die in een moeilijke financiële situatie zitten

    Contacteer ons op 09 224 22 65 voor meer informatie.

    De sociale prijs (-50%) geldt voor:

    • mensen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds en die niet in Gent, Merelbeke, Lochristi, Destelbergen en Melle wonen
      Op het kleefbriefje van jouw ziekenfonds bekijk je de risicocode. Dat is de code met drie cijfers voor en drie cijfers na de schuine streep. Als het derde cijfer voor de schuine streep een 1 is (..1/...), heb je recht op onze korting. Je vermeldt dat bij de inschrijving en bezorgt ons vóór de activiteit een kleefbriefje. Dit kan ook een foto of scan zijn die je per mail doorstuurt. Heb je recht op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds en woon je wel in Gent, Merelbeke, Lochristi, Destelbergen of Melle? Dan kan je beroep doen op het UiTPAS-kansentarief. (Zie ‘hoe werkt de UiTPAS?’)
    • werkzoekenden in en buiten Gent
      Je vermeldt bij je inschrijving dat je werkzoekende bent en bezorgt ons vóór de activiteit een kopie van jouw stempelkaart of een inschrijvingsbewijs van de VDAB.

    Het UiTPAS-kansentarief regio Gent (-80%) geldt voor:

    • inwoners van Gent, Merelbeke, Destelbergen, Lochristi en Melle met recht op een verhoogde tegemoetkoming of die in schuldbemiddeling zijn. Duid bij je inschrijving het UiTPAS-kansentarief regio Gent aan en vul bij je profielgegevens je UiTPAS-nummer in.


    Bij elke cursus staan de vier prijzen vermeld in deze volgorde: standaardprijs | reductieprijs | sociale prijs | UiTPAS-kansentarief regio Gent
    Cliënten van het OCMW in Gent, Eeklo, Knesselare, Maldegem en Merelbeke kunnen bij hun maatschappelijk werker een tussenkomst vragen om deel te nemen aan het aanbod van Avansa regio Gent in deze gemeenten.


  • Hoe werkt de UiTPAS?

    Hoe werkt het en welke voordelen heb ik?

    UiTPAS Regio Gent is een digitale kaart waarmee je aan cultuur, sport of jeugdactiviteiten kan doen in Gent, Merelbeke, Destelbergen, Melle en Lochristi. Je kan met de kaart UiTpunten sparen, o.a. ook bij Avansa regio Gent. Die punten kan je dan omruilen voor korting, een cadeau of een ander voordeel.

    Er bestaan 2 soorten:

    • De gewone UiTPAS: hiermee betaal je het gewone standaardtarief, maar kan je wel punten sparen die je kan inruilen voor bepaalde activiteiten.
    • De UiTPAS met kansentarief: hiermee betaal je het UiTPAS-kansentarief (80 procent korting) en kan je bovenop nog eens punten sparen die je kan inruilen voor bepaalde activiteiten. Dit is enkel voor mensen met een kansenstatuut.

    Omruilvoordelen bij Avansa regio Gent:

    Gelieve op voorhand contact op te nemen met Avansa regio Gent mocht je van deze voordelen willen genieten. Contact kan via e-mail of via ons telefoonnummer 09 224 22 65.

    In ruil voor 15 UiTpunten kan je gratis een van de volgende lezingen of uitstappen in Gent, Merelbeke, Destelbergen, Melle of Lochristi bijwonen.

    In ruil voor 15 UiTpunten kan je aan reductietarief (-25%) aan een van de volgende activiteiten in Gent, Merelbeke, Destelbergen, Melle of Lochristi deelnemen.

    Om je UiTpunten in te ruilen voor een activiteit schrijf je je telefonisch of per mail in.

    Je kan ons onthaal bereiken via 09 224 22 65 of info@avansa-regiogent.be

    Meer info:

    UiTPAS Gent

    UiTPAS Merelbeke

    UiTPAS Destelbergen

    UiTPAS Lochristi

    UiTPAS Melle

    Waar geef ik mijn UiTPAS-nummer in op mijn online account?

    Dit doe je door rechtsboven naar je naam te gaan en te klikken op profiel > update mijn contactgegevens.

    Hoe kan ik online inschrijven aan UiTPAS-kansentarief?

    Je kan het tarief aanpassen bij je openstaande inschrijvingen door op het potloodje te klikken. Klik UiTPAS aan en geef je UiTPAS-nummer in door rechtsboven op je naam te klikken > profiel > update mijn contactgegevens.


  • Hoe komt het dat sommige identieke cursussen in prijs verschillen als die op verschillende plaatsen worden gegeven?

    Sommige gemeentebesturen en/of andere partners komen tussen in de kostprijs van een activiteit. Avansa kan dan de deelnemersprijs verlagen. Een greep uit de partners die recent tussenkwamen in de deelnemersprijs: gemeentebestuur Evergem, gemeentebestuur Deinze, gemeentebestuur Merelbeke en gemeentebestuur Lovendegem. Wij danken hen voor hun bijdrage.

  • Hoe geraak ik bij Avansa regio Gent?

    Klik hier om je route te berekenen.

    Het kantoor van Avansa regio Gent is sinds 11 september 2017 gevestigd in de Gentse Visserij op nummer 106/1. We zijn vlot bereikbaar met de auto, het openbaar vervoer en de fiets.

    Met de trein naar Gent-Dampoort

    Als je met de trein komt is het een kwartiertje wandelen vanaf station Gent-Dampoort. Ga de Kasteellaan af richting centrum en sla linksaf nadat je de brug bent gepasseerd. Na 400 meter arriveer je aan de poort van ons kantoor.

    Met de auto

    De Visserij is een eenrichtingsstraat die je kunt bereiken vanaf de Brusselsepoortstraat of de Brusselsesteenweg. Vanaf het Keizerviaduct sla je rechtsaf als je van Gent-Dampoort komt.

    Parkeren is betalend. De Visserij bevindt zich in parkeerzone 2 (oranje). Het uurtarief is € 1,50, per dag betaal je € 6. Klik hier voor het volledige Gentse tariefplan.

    Lage-emissiezone Gent

    Mag je wagen centrum Gent binnen? Meer info over de lage-emissiezone vind je hier.

  • Hoe geraak ik in De Krook (Gent)?

    Klik hier om je route te berekenen.

    Vanaf het voorjaar van 2017 vinden heel wat van onze activiteiten plaats in de nieuwe Bibliotheek De Krook, Miriam Makebaplein 1 in Gent.

    De Krook bereik je:

    Te voet

    Via de hoofdingang aan het nieuwe Miriam Makebaplein in Gent. Die is bereikbaar via de brug aan de Kuiperskaai, ook voor rolstoelgebruikers.

    Indien een activiteit buiten de openingsuren van de bibliotheek plaatsvindt zul je via de ingang aan de Platteberg binnen kunnen. Die is bereikbaar door de trap naar beneden te nemen, links van de bibliotheek vanaf het Miriam Makebaplein. Op het Miriam Makebaplein is er een lift beschikbaar tegenover de hoofdingang van De Krook, op de hoek van de apotheek, die je naar beneden brengt. Ook kun je aan het einde van de Lammerstraat rechts afslaan naar de Sint-Pietersnieuwstraat en vervolgens door de Korianderstraat (rechts van de Minardschouwburg) naar beneden wandelen, of vanaf de Kortedagsteeg links afslaan naar de Grote Huidevettershoek. Op donderdag is de bibliotheek geopend tot 21 uur.

    Met de fiets

    De fietsenstallingen van De Krook bevinden zich op -1 en -2. Je bereikt ze via de ingang aan de Platteberg, via de Sint-Pietersnieuwstraat en de Korianderstraat of langs de Kortedagsteeg, Walpoortstraat, Grote Huidevettershoek.

    Omwille van veiligheidsredenen mogen op het Miriam Makebaplein voor de bibliotheek geen fietsen gestald worden. In de buurt van de Zuid zijn ook heel wat fietsenstallingen, zoals de overdekte aan de Vooruit.

    Met het openbaar vervoer

    Op het plein van de Zuid (halte Woodrow Wilsonplein, 200 meter van De Krook) arriveren en vertrekken verschillende bussen en trams, ook vanaf station Gent-Sint-Pieters.

    Raadpleeg de dienstregeling van bus en tram op www.delijn.be

    Met de auto

    Parkeren kan in Interparking Gent Zuid, onder het Woodrow Wilsonplein, of op een parkeerplaats in de buurt. Meer informatie (o.a. parkeertarieven) vind je op mobiliteit.stad.gent.

    Lage-emissiezone Gent

    Mag je wagen centrum Gent binnen? Meer info over de lage-emissiezone vind je hier.

  • Hoe kan ik mij aanmelden via Facebook?

    Klik in het loginvenster bij 'winkelmandje' op het facebook-icoontje en vul binnen facebook jouw logingegevens van facebook in.

    OPGELET! De link zal automatisch verzonden worden aan het e-mailadres dat verbonden is aan je facebook account. Indien je de link op een ander adres wenst te ontvangen, gelieve ons te contacteren.

  • Hoe zit het met de toegankelijkheid?

    In Bibliotheek De Krook zijn alle lokalen toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Sommige activiteiten vinden ergens anders plaats. Contacteer ons als je vragen hebt over de toegankelijkheid van deze lokalen. Aarzel niet om ons te contacteren wanneer je omwille van een visuele of auditieve beperking aangepaste ondersteuning nodig hebt om een activiteit te volgen.